پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 150396
برنامه مشخصي براي خانه دار شدن مردم وجود ندارد!
تاریخ انتشار : 1393/11/13 12:00:40
نمایش : 1102
باوجودي‌که آمارها از رشد متقاضيان در بخش مسکن خبر مي‌ دهد اما هنوز برنامه مشخصي براي خانه دارشدن متقاضيان و خروج از رکود بخش مسکن ارايه نمي‌شود.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، در حالي صحبت درباره خروج مسکن از رکود مي‌شود که هنوز راهکار مشخصي براي برون رفت از رکود در بخش مسکن ارايه نشده است و جزئياتي از برنامه‌هاي وزارت راه و شهرسازي ارايه نمي‌شود. در واقع تمام برنامه‌هاي اعلام شده تاکنون فقط کلياتي از اهداف اين وزارتخانه براي بخش مسکن بوده است که در دو سال گذشته هم به اجرا نرسيدند.

يکي از طرح‌هايي که بخش خصوصي هم بر آن تاکيد دارد، ارايه تسهيلات ۸۰ ميليون توماني به مسکن است. در اين طرح آمده است که متقاضيان مي‌توانند تا ۸۰ درصد قيمت مسکن را تسهيلات بگيرند.

بر اساس اين گزارش، اين تسهيلات دهک‌هاي متوسط جامعه را هدف قرار گرفته‌ تا عمده اين قشر بتوانند با تسهيلات ۸۰ درصدي مسکن مورد نياز را خريداري کنند، زيرا براي دهک‌هاي ۱، ۲ و ۳، مسکن مهر و پروژه‌هاي ديگر تعريف شده و دهک‌هاي بالا هم نيازي به حمايت‌هاي دولتي ندارند بنابراين قشر متوسط مي تواند با استفاده از اين وام، مسکن مورد نياز را خريداري کند.

اما با گذشت چندماه طرح اين موضوع، هنوز خبري از تصويب وام نيست. در اين باره حامد مظاهريان معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه وام ۸۰ ميليون توماني مسکن در شوراي پول و اعتبار بانک مرکزي در حال بررسي است، گفته است: منتظر تصويب آن در شوراي پول و اعتبار هستيم.

به گفته وي هنوز درباره شيوه‌نامه پرداخت اين وام تصميم‌گيري نشده زيرا بايد اين موضوع ابتدا در بانک مرکزي تعيين تکليف شود. همچنين پيشنهاد وزارت راه و شهرسازي به بانک مرکزي پرداخت تسهيلات ۸۰ ميليون توماني براي ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار واحد مسکوني در سال است که جزئيات آن در شوراي پول و اعتبار بررسي مي‌شود.

بنابراين هنوز جزئيات پرداخت وام مسکن و چگونگي اختصاص اين وام مشخص نشده است به همين دليل نمي‌توان گفت که آيا اين راهکار مي‌تواند به خروج از رکود بخش مسکن کمک کند و يا اينکه دوباره منجر به افزايش قيمت‌ها خواهد شد.

يکي ديگر از راهکارهايي که وزارت راه و شهرسازي از ابتدا بر آن تاکيد داشت، موضوع صندوق‌هاي زمين و ساختمان است. اولين صندوق با نام نسيم در شهريور ماه امسال در بورس پذيره نويسي شده و قيمت اسمي هر واحد سرمايه‌گذاري صندوق زمين و ساختمان نسيم ۱۰ هزار ريال تعيين شد.

صندوق زمين و ساختمان نسيم به منظور تامين مالي پروژه‌اي در شهرک گلستان (راه‌آهن) با زيربناي ۱۳ هزار و ۱۹۹ مترمربع تشکيل شد و گروه سرمايه‌گذاري بانک مسکن، ليزينگ گستر‌آريا و توسعه تجارت انديشه آريا از مؤسسان آن هستند که به ميزان ۱۴۱ ميليارد ريال آورده غيرنقدي و ۵ ميليارد ريال آورده نقدي، اين صندوق را تامين کرده‌اند.

وزارت راه وشهرسازي اعلام کرده که دليل شکلگيري اين صندوق‌ها تامين منابع مالي جهت ساخت‌وساز توسط افرادي است که زمين را به عنوان سرمايه در اختيار دارند و براي ساخت به دنبال سرمايه‌هاي خرد هستند تا از محل اين سرمايه‌هاي خرد پروژه‌ را به انجام برسانند.

از آنجايي که اين صندوق ها نياز متقاضيان واقعي بازار مسکن را پاسخگو نيست و عمده خريداران سهام هم بورس بازان و سرمايه گذاران هستند بنابراين اين طرح هم نمي‌تواند به خانه دار شدن متقاضيان واقعي بازار مسکن کمک کند و تاکنون هم تاثير خاصي را بر بخش مسکن نگذاشته است.

البته بارها اعلام شده که وزرارت راه وشهرسازي در حال تدوين برنامه هايي براي خروج از رکود بخش مسکن است که تاکنون جزئياتي از اين طرح بيرون نيامده و از آنجاييکه اجراي برنامه‌هاي دولتي چندسال زمان مي‌برد، مشخص نيست که اثرات اجراي اين طرح‌ها چه زماني به خانه‌دار شدن متقاضيان کمک مي‌کند.

اين در حالي است که در حال حاضر ۱.۵ ميليون خانوار ايراني در يک اتاق زندگي مي کنند و بررسي هاي به عمل آمده نشان مي‌دهد که در سال ۹۲، تعداد خانوارهاي شهري ۱۶.۲ ميليون خانوار با ۱۵.۵ ميليون خانه بوده است. براين اساس با کمبود ۶۴۵ هزار مسکن شهري و ۵۱۷ هزار کمبود مسکن روستايي مواجه هستيم که در مجموع به رقم يک ميليون و ۱۶۲ هزار کمبود مسکن مي‌رسيم.

همچنين بايد سه ميليون واحد مسکوني هم نوسازي شود که در نهايت به ساخت ۱۲ ميليون واحد مسکوني تا سال ۱۴۰۵ نياز است که تامين اين نيازها و خروج از رکود بخش مسکن بدون جهش قيمت، موضوعي است که به نظر مي سد نياز به برنامه‌هاي مشخص‌تري در اين بخش دارد.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html